zondag 26 januari 2014

Maak een ijslantaarn

ijslantaarn
Een lantaarn van ijs
Zou het flink gaan vriezen binnenkort? Dan kun je deze lantaarn van ijs maken. De foto is van vorig jaar en ik wil het deze winter graag nog een keer proberen. Ik wacht alleen nog op koning winter. Het moet hard vriezen voor de ijslantaarn.

Hoe maak je zelf zo'n sfeervolle lantaarn? Vul een emmer met water en zet deze een nacht buiten. Als het niet zo hard vriest, kan het een paar dagen duren. Het ijs vormt zich tegen de wanden van de emmer. Als er minimaal twee centimeter ijs tegen de wanden zit, kiep je de emmer voorzichtig om. Bovenin de emmer zit een dikkere laag ijs. Pas op dat bij het kiepen van de emmer je ijslantaarn niet in stukken valt.

Met een waxinelichtje of kaars op een schoteltje breng je de ijslantaarn tot leven. Je kunt ook wat sneeuw in je lantaarn doen voor stabiliteit. Overdag moet het natuurlijk ook vriezen, want anders smelt je lantaarn snel weg.

In het plaatsje Voullerim in Zweden is jaarlijks een ijslantaarnevenement. Er branden dan duizenden ijslantaarns in het dorpje. Dat zou ik wel eens willen zien! Klik HIER voor meer foto's in Vuollerim.
ijslantaarns in Vuollerim
ijslantaarns in Voullerim. Bron: Lapland Vuollerim.se


3 opmerkingen:

Dank je wel voor je opmerking! Ook al reageer ik niet op elke opmerking, ik lees ze allemaal en word er altijd erg blij van. Alle reacties worden dan ook zeer gewaardeerd.

Thank you so much for your comment! Your comments keep me going and make me happy. If I don't reply to your comment please don't worry, because I read them all.

Jag talar svenska - Ich spreche Deutsch - Je comprends Français - Jeg forstår norsk og dansk

Gerelateerde blogposts.