zaterdag 26 oktober 2013

Granny square met cirkel in het midden

Vierkante granny square met cirkel in het midden

Het volgende granny square project heeft zich weer aangediend. Ik ben begonnen met het haken van granny squares met een cirkel in het midden. Het moet een kussentje worden. Met de mooie herftskleuren buiten kies ik automatisch voor warme kleuren. Worden jullie ook zo vrolijk van grannies? Morgen gaat het regenen. Drie keer raden wat je het best kan doen op een regenachtige zondag. Hieronder het patroon van deze granny.

Patroon vierkante grannies met circel in het midden

Afkortingen
l -  losse
hv  - halve vaste
st - stokje

Begin in toer 1, 3, 4, 5 en 6 met een andere kleur. 

1. Haak 5 l en 1 hv in de 1e l om de cirkel te sluiten.

2. Haak 3 l (deze staat voor het 1e st) en 11 st in de circel. Sluit de ring met een hv.

3. Haak 3 l en 1 st in de 1e opening. 2 st in elke volgende opening (11x). Sluit de ring met een hv.

4. Haak 3 l en 2 st in de 1e opening. 3 st in elke volgende opening (11x). Sluit de ring met een hv.

5. Haak 3 l en 2 st in de 1e opening, 1l, 3 st in de volgende opening, 3l (dit wordt een hoek van het vierkant), 3 st in de volgende opening, 1l. Herhaal dit 4x. Sluit het vierkant met een hv.

6. Haak 3 l en 2 st in de 1e opening aan de zijkant van het vierkant, 1l. Haak 3 st, 1 l in de volgende opening. In de hoek haak je 3 st, 2 l, 3 st en 1 l in dezelfde opening. (In de hoekopening zitten dus 2 clustertjes van 3 st.) Herhaal dit 4x. Sluit het vierkant met een hv.

7. Hecht alle losse draadjes af.

Veel haakplezier!

11 opmerkingen:

  1. leuk patroon mooie herfstkleurtjes, wij hebben inmiddels PIPPI gehaakt,
    staat op onze site, hoop dat je haar leuk vind

    groetjes mingle-mangle
    fijn weekend hopelijk niet te veel regen en wind

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je! Jullie Pippi is ook erg leuk geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eindelijk een duidelijke uitleg over hoe je die leuke rondjes in een granny haakt. Ik ga meteen aan de slag!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hallo ik ben dit patroon aan het uitproberen ben nog maar net begonnen met haken,maar kom er niet uit.moeten er als je de stokjes gedaan heb geen losse tussen voor je naar de volgende opening gaat bv.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er moeten geen lossen tussen de stokjes. De setjes van 2 en 3 stokjes worden vanzelf zichtbaar.

      In stap 3 haak je setjes van 2 stokjes in elke opening. De opening voor stap 4 zit tussen elk setje van 2. In stap 4 haak je setjes van 3 stokjes in deze openingen. Pas in stap 5 haak je lossen, want daarmee maak je een vierkant van je rondje.

      Veel succes!

      Verwijderen
    2. oke, bedankt voor je antwoord! Ik ga het nog een keer proberen.

      Verwijderen
    3. Het is gelukt!!Ben er blij mee, het is een mooie granny.
      Mooi blog trouwens!

      Verwijderen
    4. Hallo Helena bedank voor het super leuke patroon. Ik heb 25 jaar geleden voor het laatst gehaakt en ben nu weer begonnen. Maar het lukt! :) Hoe doe je dat als de vierkantjes klar zijn. ga je er met de strijkijzer overheen? Groet Sabine

      Verwijderen
    5. Leuk dat je na 25 jaar weer bent gaan haken. Tegenwoordig zijn er superleuke patronen op internet te vinden.

      Als mijn grannies klaar zijn, pers ik ze onder een vochtige doek met het strijkijzer. Daarna haak ik ze door de achterste lus van de randen met een halve vaste aan elkaar. Eerst denk je dat het nooit mooie vierkantjes kunnen worden, maar na strijken en aan elkaar bevestigen lukt dat toch.

      Verwijderen
  5. Heel leuk, maar de vraag is ,hoe zet je ze aan elkaar, ik ben nog een beginneling,Hennie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij het antwoord hierboven beschrijf ik al kort hoe ik de grannies aan elkaar haak. Hier nog een keer de uitgebreide versie.

      Ik leg de grannies met de voorkant tegen de voorkant; een heel rijtje naast elkaar. Zorg dat ze echt recht tegen elkaar liggen. Een beetje smokkelen hier en daar kan wel, maar niet teveel.

      Dan haak ik ze aan elkaar met halve vasten door de lussen van de achterkant van de rand. Aan de voorkant zie je dan de rand een beetje los staan, omdat je niet door de voorste randlus haakt. Zo werk ik het hele rijtje af zonder de draad af te knippen. Als ik alle rijtjes af heb, haak ik deze weer aan elkaar.

      Uiteindelijk ontstaat er een lap waar alleen op de horizontale lijn de grannies aan elkaar gehaakt zijn. De verticale lijnen zijn nog open. Daarna draai ik de lap een kwartslag en haak op dezelfde manier alle verticale lijnen aan elkaar door de achterste lussen van de rand.

      Het is niet moeilijk, gewoon even oefenen. Veel succes!

      Verwijderen

Dank je wel voor je opmerking! Ook al reageer ik niet op elke opmerking, ik lees ze allemaal en word er altijd erg blij van. Alle reacties worden dan ook zeer gewaardeerd.

Thank you so much for your comment! Your comments keep me going and make me happy. If I don't reply to your comment please don't worry, because I read them all.

Jag talar svenska - Ich spreche Deutsch - Je comprends Français - Jeg forstår norsk og dansk

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Gerelateerde blogposts.