zondag 6 december 2015

Winterbeertjes met pompoms

Crochet bear Helena Haakt

Willen jullie ook wel eens snel klaar zijn met een haakproject? Ik ook! Daarom heb ik dit grote-halen-snel-thuis-winterbeertje ontworpen. Ik gebruikte garen voor haaknaald 5-6 en haakte lekker vast met haaknaald 4. De winterbeertjes krijgen daardoor een wollig en stoer uiterlijk. En ook belangrijk; het is lekker snel af.

Ik vind het nog steeds leuk om POMPOMS te haken. Deze beertjes hebben dan ook pompommetjes aan het eind van hun pootjes. Ook zo'n pompom haken gaat lekker snel en je hoeft hem niet op te vullen. Hieronder vinden jullie het patroon van het winterbeertje en natuurlijk ook het truitje.

Dit patroon is eigendom van Helena Haakt, mag niet verkocht worden en is alleen voor privé gebruik. Ook publicatie van dit patroon op internet of elders mag niet. Natuurlijk mag je wel teruglinken naar mijn blog.

Materialen
Crochet winterbear Helena HaaktHaaknaald 4 (voor vaste steken)
Nigar garen grijs of wit (of elk ander dik wollig garen voor haaknaald 5 of 6)
Garen van een andere kleur voor het truitje
Zwarte kraaltjes voor oogjes
Stukje zwart borduurgaren voor neus
Vulmateriaal

Afkortingen
MR - magische ring
l - losse
hv - halve vaste
v - vaste
(12) - aantal steken van de toer


Begin bij het kopje

1. Haak een MR met 4 v in de ring (4)
2. Haak 2v in elke v (8)
3. Haak 8v
4. Haak 4x 2v samen (4)
5. Kopje opvullen.


Ga verder met het nekje en buikje.

6. Haak 2 keer 2v samen (2)
7. Haak 2v in elke v (4)
8. Haak 2v in elke v (8)
9. Haak 1v, 2 v in volgende v (herhaal 4x) (12)
10. Haak 12v
11. Haak 2v samen, 1v (8)
12. Buikje opvullen
13. Haak 2 keer 2v samen (4)
14. Sluit de ring met een hv door 2v die tegenover elkaar liggen


Pompompootje

12. Haak 12l voor beentje. Maak een pompom als pootje. Klik HIER voor de pompominstructie.
13. Herhaal stap 12 voor pootje 2
14. Draad afknippen en -hechten


Pompomarmpje

15. Haak 10l voor armpje met pompom als handje. Draad afknippen en -hechten
16. Herhaal voor het tweede armpje


Bepaal de goede plek voor de oortjes

17. Haak 2 v in 1, hv in dezelfde v. Draad afknippen en -hechten
18. Herhaal voor het tweede oortje


Neusje
19. Borduur in dezelfde kleur met een paar horizontale steken een neus. Op deze verdikking borduur je vervolgens met zwart de echte neus.
20. Naai de kraaltjes op de plek van de oogjes.

Truitje in een andere kleur

1. Haak 10l. Sluit de ring met een hv.
2. Haak 10v om de ring
3. Haak 2v, 2l, sla 2v over, 3v, 2l, sla 2v over, 1v. Zo ontstaan er twee armsgaten in het truitje. (10)
4. Haak 10v
5. Haak 2v in 1, 4v, 2v in 1, 4v (12)
6. Haak 12v
7. Haak 2v, 2v in 1. (herhaal 4x) (16)

Optioneel voor voldoende lengte van het truitje
8. Haak 16v
9. Haak 16v
10. Draad afknippen en -hechten

Crochet winter bears Helena Haakt


Veel haakplezier!

post signature

4 opmerkingen:

  1. Hallo Helena, moest even zoeken om iets te plaatsen, wat een leuke patroontjes heb je op je Blog staan... De mandensteek, Pippi heb ik al eens gemaakt voor iemand, de winterkabouters en nu het beertje nog, wat lief dat je ze gratis beschikbaar stelt, je maakt er velen blij mee...dankjewel hiervoor. Ik heb links van een paar patroontjes op mijn haaksite gezet (Corry's Haak/Brei- en Knuffelhoek).... hoop dat er vel leden je Blog zullen komen bezoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je lieve reactie. Ik vind het leuk om te zien dat anderen plezier hebben van mijn patroontjes. Super dat je linkjes hebt geplaatst op je site. Ik ben meteen even gaan kijken in je "Knuffelhoek". Ik ben onder de indruk van de hoeveelheid prachtige knuffels die je hebt gehaakt. Helaas kan ik de linkjes niet vinden. Zie ik iets over het hoofd?

      Verwijderen

Dank je wel voor je opmerking! Ook al reageer ik niet op elke opmerking, ik lees ze allemaal en word er altijd erg blij van. Alle reacties worden dan ook zeer gewaardeerd.

Thank you so much for your comment! Your comments keep me going and make me happy. If I don't reply to your comment please don't worry, because I read them all.

Jag talar svenska - Ich spreche Deutsch - Je comprends Français - Jeg forstår norsk og dansk

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Gerelateerde blogposts.