maandag 18 augustus 2014

Haak een hoesje voor je mobiel


Hoesje haken voor smartphone

We hebben het allemaal wel eens gezien; zo'n prachtige dure smartphone met een enorme ster in het glazen touchscreen. Toch jammer. Om dat te voorkomen haakte ik een hoesje voor mijn telefoon. Mijn iPad heeft al een vest en nu heeft mijn mobieltje dus een trui. Het in de haast aangelegde groentetuintje buiten levert elke dag prachtige tomaten. Ik hou van warme kleuren en heb me laten inspireren voor dit truitje.

Hier is de verbouwing nog steeds gaande en ik verwaarloos mijn blog en daarmee jullie ook. Mijn vingers kriebelen om weer meer te gaan haken. Dit patroontje kon even snel tussendoor. Het is niet moeilijk en snel gehaakt. Wil je ook een hoesje haken, kijk dan beneden voor het patroon.

post signature 

Patroon voor gehaakt hoesje voor mobieltje

Mijn patronen mogen niet verkocht, verspreid, vertaald of bewerkt worden en zijn alleen voor privé gebruik. Ook publicatie op internet of elders mag niet. Natuurlijk mag je wel teruglinken naar mijn blog. 
Veel haakplezier!

Materialen
Kleuren rood, oranje, grijs en roze. Ik gebruikte Royal acryl van de Z33man. Niet zo duur en blijft prima 
in de wasmachine
Haaknaald 3. Eigenlijk moet je haaknaald 4 of 5 gebruiken voor dit acryl, maar ik wilde een stevig en 
vast hoesje en heb daarom een kleinere naald gekozen.

Afkortingen
l = losse
v = vaste
hv = halve vaste
st = stokje

Het patroon is gebaseerd op groepjes van stokjes net zoals je in een klassieke granny square haakt. Begin bij de bodem van je hoesje.

1. Haak met rood een ketting van 13 l
2. Haak 12 v (begin in de tweede losse van de ketting)
3. Haak een extra v in de laatste losse
4. Haak vervolgens 12 v terug in de onderkant van de ketting van l
5. Haak een extra v in de laatste steek
6. Maak het rond door een hv te haken in de 1e v. 
Je hebt nu een ronde toer van 26 steken. Deze ovale bodem past precies om mijn smartphone.
7. Haak nu 3 l. Dit is het eerste stokje van het eerste groepje van 3.
8. Haak 2 st in de eerste v.
9. Sla 2 v over en haak 3 st in de 3e v. Dit is je tweede groepje. 
10. Herhaal stap 9 zeven keer. Omdat je ring bestaat uit 26 steken, smokkel je voor het laatste groepje. 
Daar sla je niet 2, maar 1v over. In totaal heb je nu 9 groepjes van 3st.
11. Sluit de toer met een hv in de 3e losse van stap 7. 
12.Bevestig oranje in de open ruimte tussen twee groepjes van de vorige toer en haak 3 l. Dit is het eerste stokje van het eerste groepje.
13. Haak in de open ruimte 2 st.
14. Haak in de volgende open ruimte 3st.
15. Herhaal stap 14 zeven keer. In totaal heb je weer 9 groepjes
16. Sluit de toer met een hv in de 3e l van stap 12.
17. Herhaal stap 12 tot en met 16 dertien keer. Mijn volgorde van kleuren is rood, oranje, roze, grijs, 
oranje, roze, rood, grijs, roze, rood, grijs, oranje, rood, roze, grijs. 
18. Hecht alle draadjes af aan de binnenkant van je hoesje. 

7 opmerkingen:

  1. Zo te horen is het druk in jouw huis en leven. En toch vind je nog tijd voor een prachtig granny-hoesje. Geeft de telefoon een stoer uiterlijk.
    Lief dat je het patroon deelt.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Staat al zo lang op mijn to-do list!
    Moet er toch echt eens aan beginnen, zeker als ik weer zo'n mooie zie voorbijkomen.
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is niet moeilijk of veel werk, dus niet te lang op de to-do lijst laten staan. Leuk projectje voor een luie zondagmiddag?

      Verwijderen
  3. Wat leuk zeg! Op deze manier kan je ontzettend veel combineren..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hij is mooi! Ik heb hem net nagemaakt, maar ik geloof niet dat ik een foto kan plaatsen hier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Foto hier plaatsen kan helaas niet, maar je kan hem wel sturen. Ik ben altijd benieuwd naar leuke haakwerkjes. Klik op Contact in het menu boven voor mijn mailadres.

      Verwijderen

Dank je wel voor je opmerking! Ook al reageer ik niet op elke opmerking, ik lees ze allemaal en word er altijd erg blij van. Alle reacties worden dan ook zeer gewaardeerd.

Thank you so much for your comment! Your comments keep me going and make me happy. If I don't reply to your comment please don't worry, because I read them all.

Jag talar svenska - Ich spreche Deutsch - Je comprends Français - Jeg forstår norsk og dansk

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Gerelateerde blogposts.