donderdag 8 oktober 2015

Tutorial franjepompoms haken

Sjaal met gehaakt franje pompoms

Mijn sjaal is zo goed als af. Na een paar probeersels heb ik gekozen om pompoms te haken als franje. Eerder haakte ik een sjaal met franjebloemetjes. Deze moesten stuk voor stuk bevestigd worden aan de sjaal. Haken is superleuk, afhechten een stuk minder. Omdat je deze pompommetjes direct aan je sjaal haakt, voorkom je het afhechten. Beneden zie je hoe ik de pompoms heb gehaakt.

Franjepompom voor een sjaal 

Bereken van te voren hoeveel franjepompoms je gaat maken. De korte kant van mijn sjaal is 28 steken, dus was er ruimte voor 10 franjepompoms met 2 v er steeds tussen (10+18=28).

Afkortingen
l  - losse
hv - halve vaste
v - vaste
st - stokje

Tutorial franje pompoms haken



1. Haak 15 l. Dit kan direct aan eerste v van de korte kant van de sjaal.

2. Sla 2 l over en haak 3 st in de 3e l, maar maak de stokjes niet af. Aan het eind heb je 4 lussen op je haaknaald.

3. Haal als laatste in één keer door deze vier lussen.

4. Haak 3 l.

5. Sla 2 l over en haak 3 st in de 3e l, maar maak de stokjes niet af (zie stap 2).

6. Haal de draad door de 4 lussen die je over hebt.

7. Vouw deze 3 st naar achter tegen de eerste 3 st. Zet de 2 setjes van 3 stokjes vast met een hv.

8 en 9. Er zijn nu 12 l over terug naar de sjaal. Haak 12 hv aan de achterkant van de rij lossen. Elke steek heeft daar een bobbeltje. Daar haak je de hv in. Op deze manier wordt het mooier.


Teruggekomen aan de korte kant van je sjaal, haak je het berekende aantal v en de volgende pompom.

Veel succes!


post signature

7 opmerkingen:

  1. Geweldig leuk om zo een rand aan je sjaal te maken!

    Lieve groetjes
    Angeline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk! Dat ga ik eens proberen bij een geschikte creatie ;)
    Bedankt voor het delen.
    Groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze gehaakte pompoms vind ik leuker dan de draadjespompoms of de gekochte pompoms. Deze passen mooi bij de sjaal. Dank je voor de duidelijke tutorial.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je vais essayer aussi mais pas pour terminé une écharpe cette fois ci. Je vais utiliser comme accroche tétine faire en longueur.. Au lieu de crocheter plein de petites boules qu'on ferait d'habitude...
    Merci beaucoup et d'avoir partagé votre idée, Patricia (Dinant)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik wou graag de leuke beertjes op uw site maken en voor de voeten moeten deze pompons gemaakt worden. Ik begrijp echter niet, wat u bedoelt in stap 2 met "maak de stokjes niet af" . Waar moet je dan stoppen? Maak je er twee af en de derde maar half of hoe bedoelt U dat? Ik zie de afbeeldingen maar ik begrijp het jammergenoeg niet. Zou U aub dit nog wat kunnen toelichten? Bij voorbaat dank, Irene

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij een stokje haal je normaal de draad 2x door de lussen om de steek af te maken. Dan hou je 1 lusje over op de haaknaald. Nu haal je maar 1x door en hou je 2 lussen over op de haaknaald. Ik hoop dat deze informatie het duidelijker maakt.

      Verwijderen

Dank je wel voor je opmerking! Ook al reageer ik niet op elke opmerking, ik lees ze allemaal en word er altijd erg blij van. Alle reacties worden dan ook zeer gewaardeerd.

Thank you so much for your comment! Your comments keep me going and make me happy. If I don't reply to your comment please don't worry, because I read them all.

Jag talar svenska - Ich spreche Deutsch - Je comprends Français - Jeg forstår norsk og dansk

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Gerelateerde blogposts.