woensdag 6 november 2013

Eland van papier-maché

Elanden van papier-maché
Elanden zijn grappig! De kerst is in zicht en dit is natuurlijk een excuus om lekker elanden te knutselen. Dit keer zijn ze gemaakt van papier-maché pulp. Deze pulp lijkt een beetje op klei. Verderop beschrijf ik hoe ik de papier-maché pulp heb gemaakt.

De pulp heb ik in koekvormpjes gedaan. Vet de vormen van te voren in met een beetje vaseline. De figuurtjes moeten een paar dagen drogen. Ik haal ze uit de vormpjes als ze aan de oppervlakte droog zijn. Daarna mogen ze zonder vormpje verder drogen. Het resultaat is een vederlichte (goed voor in de kerstboom) en keiharde eland.


Papier-maché eland voor de kerst


Koekjesvorm van eland vullen met papier-maché
Recept papier-maché pulp

Nodig
kranten
behangplaksel
krijt
betonmixer en boor
staafmixer
oude theedoek of andere lap

Stap 1. Knippen
Knip krantenpapier in snippers. Kleine snippers zijn later beter te verwerken. Ik had ongeveer 400 gram droge papiersnippers.

Stap 2. Weken in water
Laat de snippers een paar uur weken in een emmer water.

Stap 3. Mixen met de betonboor
Nu begint het stoere werk. Mix het tot een pap met een betonmixer op de boor. Eventueel wat water toevoegen als het mixen niet zo goed gaat. Dit karweitje spettert flink. Doe dit dus buiten als je geen krantenprut tegen je plafond wil. Laat het nog een paar uur staan en mix het nog een keer.


Papier-maché pulp maken
Stap 4. Koken
Voor een betere houdbaarheid heb ik de prut gekookt in een grote pan. Eventueel kan je nu met de staafmixer de boel nog een keer mixen. Ik heb mijn staafmixer met wat moeite (en de wonderspons) weer schoon gekregen.

Stap 5. Afkoelen en water wegkneden
Even laten afkoelen. Vervolgens kun je pulp in een oude doek scheppen en laten uitlekken. Door te kneden, knijp je overtollig water uit de pulp. Druk het goed aan en kneed het tot een bal. Hoe minder water in de papier maché zit, des te minder krimpt straks je knutselwerk.

Stap 6. Toevoegen van krijt en behangplaksel
Vervolgens heb ik 6 eetlepels krijt toegevoegd. Dit zou moeten dienen als vulstof. Dit jaar ben ik aan de Engelse krijtkust geweest en heb wat kalkstenen meegenomen. Bij gebrek aan krijt heb ik deze stenen gemalen. Zonder krijt kan ook wel, maar ik vond het een leuk idee om een stukje Engeland aan mijn elanden toe te voegen. Verder heb ik ongeveer 5 eetlepels behangplaksel in poedervorm toegevoegd. Kneed het geheel goed tot een glibberige bal.

Nu is je papier-maché pulp klaar. In de koelkast is het wel twee weken houdbaar.

21 opmerkingen:

  1. Very cute , I 'm pinning this . Thank you for sharing at this Weekend's Show Off Blog Party .
    Kim ~ This Ole Mom
    http://www.thisolemom.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Love them! I could see decorating a whole house with them.

    Wonderful to have you at Seasonal Sundays.

    - The Tablescaper

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Your paper mache moose are adorable. There are so many possibilities using this technique. Would you be willing to share this post and any of your other great ones at our Making Monday link party? We would love it and think our readers will, too. Thanks. Have a great week. http://www.abrightandbeautifullife.com/making-monday-13-2/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Helena, I wanted to let you know that we're featuring your Paper Mache Moose Ornaments at our Making Monday link party which goes live Sunday evening at 8pm eastern. Come take a look ~ and we'd love to have you share more of your great projects. Have a great weekend. http://www.abrightandbeautifullife.com/?p=8130

      Verwijderen
    2. It was a pleasure to participate! Thank you for the feature on A Bright and Beautiful life.

      Verwijderen
  4. I absolutely love paper mache! Thanks for the tutorial, I am gonna have to try this!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. So cute!! I love them! Thank you for sharing at Sharing Saturday!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. I love them - they are darling! It also looks like a fun project. Very Nice.
    Easy Life Meal & Party Planning

    BeantwoordenVerwijderen
  7. crisis!~!!!!!!!!!!!! wat gaaf zeg ik ben helemaal in luvvvvvvvvvvvvvvvvvv♥

    liefs jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh dit koekvormpje heb ik ook!
    En nu ben ik helemaal in love.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Great stuff!
    I will be featuring your post on Tuesday 31st December in a tutorial roundup.
    Thank you so much for sharing this on Tutorial Thursdays Linky Party. I look forward to seeing you again this month :)
    x
    Natalie
    Marigolds' Loft

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je opmerking! Ook al reageer ik niet op elke opmerking, ik lees ze allemaal en word er altijd erg blij van. Alle reacties worden dan ook zeer gewaardeerd.

Thank you so much for your comment! Your comments keep me going and make me happy. If I don't reply to your comment please don't worry, because I read them all.

Jag talar svenska - Ich spreche Deutsch - Je comprends Français - Jeg forstår norsk og dansk

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Gerelateerde blogposts.